Børn får brug for andre færdigheder end dem, skolen underviser i

Ida Auken fra de Radikale bag høring om børn og fremtidens kompetencer:

 – ”Den digitale revolution kommer. Vi skal være klar. Det begynder med børnene, der både er åbne for det nye og kan klare det, men som også får brug for nogle andre færdigheder end dem, vi plejer at undervise i," fastslår Ida Auken MF fra de Radikale. Hun står sammen med International Play Association Danmark og Professionshøjskolen UCC  bag høringen ’Børn, uddannelse og den nye industrielle revolution’ på Christiansborg den 14. september.

Program og tilmelding https://ipa.nemtilmeld.dk/

Når de første førerløse busser midt i september kører med passagerer på vejene i Nordjylland, varsler det begyndelsen til en ny industriel revolution, hvor robotter og intelligente it-systemer gør ikke bare chauffører, men også en god del advokater, journalister, kontoransatte, økonomer, butikspersonale, smede, rengøringspersonale, bygge- og anlægsarbejdere og mange flere overflødige.

Ifølge organisationen World Economic Forum vil halvdelen af de jobs, vi kender i dag, forsvinde over de kommende 20 år. Flertallet af de børn, der begynder i skolen i år, skal som voksne arbejde i job, som slet ikke findes i dag, og de job, vi allerede kender, vil forandre sig fundamentalt.

På høringen vil forskere, erhvervsfolk og politikere forsøge at svare på, hvordan vi skal uddanne børn og unge til fremtidens arbejdsmarked. Formanden for International Play Association i Danmark, Carsten Jessen, Aarhus Universitet, udtaler:

–  ”De nye intelligente maskiner gør ikke mennesker overflødige, men de gør mange af de færdigheder og kompetencer ligegyldige, vi i dag mener er vigtige at lære børn og unge. Der opstår nye jobs på det arbejdsmarked, der vokser frem over de næste to årtier, men de job vil være baseret på de menneskelige kompetencer, der ikke kan udføres af nok så smarte maskiner.”  

– ”Det er de evner, vi skal satse meget mere på i skole og dagtilbud, end vi gør i dag, hvor vores uddannelsessystem er udformet med sigte på de jobs, der findes på arbejdsmarkedet i dag. Vi går en helt forkert vej i øjeblikket, hvor børn får mere målrettet undervisning, men mindre fritid og frihed. Al forskning i børns udvikling viser nemlig, at de særlige menneskelige evner, fremtiden kræver, først og fremmest grundlægges gennem børns frie leg, hvor den frie fantasi og forestillingsevne kan udvikle sig sammen med de grundlæggende sociale færdigheder.”

I paneldebatten deltager:  
Ida Auken, MF for de radikale, Carsten Jessen, lektor, Aarhus Universitet, Christine Sørensen, politisk chef for Google i Danmark og Norge, Anders Hvid, CEO, Dare Disrupt, Lars Geer Hammershøj, lektor Aarhus Universitet, Morten Smistrup, uddannelsespolitisk konsulent, LO, Tove Hvid, uddannelsesdirektør, Professionshøjskolen UCC.

Sted: Fællessalen, Christiansborg
Tid: Onsdag d. 14. september 2016 kl. 14-17

Kontakt:

IT-udviklingskonsulent og Lektor Henrik Tarp Vang, UCC – htv@ucc.dk m 22262320

Associate Professor, PhD, Carsten Jessen, Aarhus Universitet – carstenjessen@gmail.com  m 51491034

Program og tilmelding https://ipa.nemtilmeld.dk/

Ida Auken
Ida Auken