Børn skal lege sig ind i fremtiden, siger forskere samstemmende

"Vi ruster børn til en digitaliseret fremtid ved at styrke leg, kreativ og kropslig udfoldelse i dagtilbud og skoler. Sådan lød det fra forskere, pædagoger, politikere og uddannelsesfolk på Christiansborg d. 22. maj", skriver Københavns Professionshøjskole i en omtale af en politiske høring arrangeret med titlen "Hvordan kan pædagoguddannelsen bidrage til at ruste børn til en fremtid med robotter og kunstig intelligens?’ arrangeret af IPA i samarbejde med Københavns Professionshøjskole og Aarhus Universitet. De indbudte eksperter og forskere var på høring enige om, at de æstetiske fag (musik, billedkunst m.v.) fylder alt for lidt i pædagoguddannelsen i dag i forhold til tidligere. Læs omtalen her, læs om baggrunden for høringen her og se slides fra to af oplægene: 

Hvor blev musikken og de øvrige kreative fag af? Gitte Kampp og Morten Henriksen
Fremme kreativitet og dannelse gennem leg. Lars Geer Hammershøj

Paneldebat på høringen med (fra venstre) Stefan Hermann, rektor, Københavns Professionshøjskole, Marlene Borst Hansen, MF (rad.), Carsten Jessen, emeritus, Aarhus Universitet og formand for IPA Danmark samy Elisa Bergmann, formand for BUPL